De com fer un Cheesecake quan el destí prefereix mantega

To the English post

Cada vegada que eixim a sopar i mire la carta de postres, hi ha una entrada omnipresent, el cheesecake. I he d’admetre, no sense un poc de vergonya, que mai n’havia fet un. No és que m’atrega en excés, aixís que mai he sentit la necessitat. Però fa un parell de dies, el meu fotògraf es va presentar amb una recepta, i dir-li que no al fotògraf no és tasca fàcil. I així és com em vaig clavar en este fregat.

El cheesecake és tota una ciència per ell mateix. En Amazon es poden trobar 2000 llibres dedicats al cheesecake, i la parauleta et torna 79 milions d’entrades en google. I jo em pregunte, com un plat en teoria tan senzill, pot donar per a tanta xarreta? Deu ser la màgia del menjar, que tal i com va dir algú que ara no recorde i segurament no en aquestes paraules: no hi ha més gran plaer que la maror d’haver de parar varies vegades al dia tot el que un està fent per tal de menjar. O per a anar furtívament a la cuina i endur-se d’amagades un trocet de pastís, això és encara millor.

La recepta és, en teoria, cosir i cantar:

Cheesecake de vainilla

Per a la base de galetes

  • 85 g de mantega
  • 1 cullerada de sucre
  • 140 g de galetes aixafades (jo vaig gastar les digestive)

Fondre la mantega i el sucre en una cassola a foc baix i afegir-ho a les galetes xafades, barrejar bé.

Forrar un motlle de 23 cm i abocar-hi les galetes amb mantega i apretar amb els dits per a formar una base ben compacta. Posar-ho en la nevera mentre es prepara el farcit. 

Per al farcit

  • 475 g de Philadelphia
  • 160 g de sucre
  • ratlladura fina d’una llima
  • 160 ml de crema agra
  • 160 ml de nata per a montar
  • 1 culleradeta d’extracte de vainilla

Batre la Philadelphia per a ablanir-la, despés barrejar-la amb la meitat del sucre i la ratlladura de llima. Barrejar la crema agra, la nata per a montar, l’altra meitat del sucre i la vainilla. Batre fins a muntar. Barrejar amb cura el formatge amb la nata muntada i vessar a sobre de la base de galetes. Deixar reposar en la nevera durant tota la nit.

Al principi d’aquest video s’explica com barrejar la nata muntada i formatge correctament per tal que la nata muntada no perda l’aire.

Vanilla cheesecake

Malgrat lo fàcil que pareix la recepta, durant el camí vaig trobar un infinit d’inconvenients. Va ser un dels pitjors esdeveniments pastissers de la meva relativament curta carrera. Nata esguitxant per tot arreu, culleres dançant per la cuina, nata metamorfitzant-se en mantega… Vergonyós. Finalment, després d’aconseguir acabar el farcit i mentre el projecte de pastís pernoctava a la nevera, jo vaig somiar en batut de cheesecake decorant el pis de la cuina i plans de contingència sobre la pica d’escurar. Per a la meva sorpresa, res d’això fou necessari, perquè el pastís va collar acceptablement, encara que la “performance” no passarà a la història.

De qualsevol manera, s’ha d’admitir que allò estava prou bo, i l’experiència desastrosa m’ha fet mirar el cheesecake amb ulls diferents. Si et descuides, després d’un temps prudencial, repetisc i tot. Com sona cheescake de xocolate blanc? Per lo vist hi ha 79 milions d’opcions… alguna idea?

Vanilla Cheesecake

Leave a Reply

