Cassis

To the English post

Fa poc vaig comprar una botella de Crème de Cassis. En general els francesos no és que m’apasionen, però mai he negat que de formatge i vi entenen, i aparentment de groselles, també. Si encara no l’has provat, no perdes més el temps.

Per descomptat que vaig triar la botella més gran, no fora cas que posar en google “pastís amb cassis” em donara alguna idea. Quasi totes les receptes que vaig trobar eren en realitat la mateixa, així que molt roina no podia ser.

La meva oportunitat es va manifestar en forma d’una nova tradición que hem instaurat recentment en l’oficina i que hem batejat com a Sweet Monday. Bàsicament, cada dilluns un de nosaltres s’encarrega d’alleugerar el principi de setmana amb un dolcet. Jo vaig pensar que no hi ha res que puga fer malbè una setmana que comença amb café, xocolate i grosselles… així que vaig decidir donar-li una oportunitat a la recepta de Ina Garten (Food Network):

Pastís de Cassis:

  • 170 g de mantega
  • 280 g de xocolate negre (si es Valor, millor, si estàs lluny, te’l poses en la maleta quan tornes de les vacances de Nadal)
  • 60 g de cacau en pols
  • 80 ml de Crème de Cassis
  • 1 culleradeta d’essència de vainilla
  • 5 ous
  • 225 g de sucre blanc
  • un pessiguet de sal

Cal calfar el forn a 175°C i forrar un motlle de 20 cm de diàmetre. La mantega i el xocolate es posen en un tassó i es fonen a sobre d’aigua bollint, movent amb una cullera de quan en quan. Quan la barretja és homogènea, es deixa uns 5 minuts que es refrede i a continuació s’incorpora el cacau en pols, el licor de grosella i l’extracte de vainilla.

En un altre recipient es baten els ous, sucre i sal amb les varilles elèctriques fins a que la mescla quede groc clar i s’haja triplicat en volum. A continuació s’afegeix el xocolate i es barretja amb cura, però completament, amb una espàtula. La mescla es boca ara en el motlle i es forneja de 35 a 40 minuts. Quan el pastís està fet, es deixa gelar en el motlle uns 30 minuts abans de traure’l.

Aquesta no és exactament la recepta que jo vaig trobar. En primer lloc, la gent no te cap tipus de respecte pel sistema mètric: oz, cup, pint, ¿¿¿sticks??? Algú que m’explique això que és… Lo bo del segle XXI es que Google ho sap tot, i de seguida trobes tot tipus de convertors online que et diuen en cristià què és cada cosa, però la part de la meva ànima on viu el meu altre hobby (el que treu la targeta quan anem a comprar sucre), de vegades es pega cabotades contra la paret per deport.

Bé, tornant a la recepta: quan vaig acabar de fondre el xocolate i afegir el cacau en pols i el cassis, no em vaig poder resistir a ficar-hi el dit (control de qualitat, obviament) i, a banda d’entrar-me ganes de traure una cullera i deixar-me de sweet mondays, el dimoniet que porta la cassalla a les festes de poble em va dir a l’orelleta que una miqueta més de groselles no farien nosa. Aixina que li vaig dir al meu fotògraf que m’arrimara la botella i començara a bocar, que ja li diria jo quan havia de parar…

En la recepta original, després de fornejar el pastís, s’ha de fer un glassejat de xocolate que es posa per damunt i després es serveix tot amb fruites del bosc passadetes per més licor. A mi em va pareixer que allò era massa bombo i platillo, aixina que li vaig posar una miqueta de sucre per damunt i avant. I lo de les fruites del bosc, espectacular, si, però quan has d’anar pel mon passejant el pastís, no lo més pràctic.

Així que, en resum, el que els meus companys d’oficina tingueren per a endolçar el seu dilluns fou açò:

P1090144

I, encara que haguera quedat molt bonico en un platet a floretes amb unes moretes i unes maduixetes al costat, ens ho menjarem a sobre de tovallons agafats del magatzem del laboratori (si, els mateixos que gastem a la bancada, però nets mare, tranquil·la) i ens va sabre a glòria.

Feliç dilluns.

Leave a Reply

